De glunderende Rotterdamse fractie van D66 heeft daags na de Haagse euforie in de eigen gemeenteraad de Kaagploeg de eerste opdracht bij de coalitieonderhandelingen al meegegeven: het vrijmaken van geld voor de verbetering van het OV in de stad. Burgemeester Aboutaleb moet de noodzaak ervan zelf kunnen toelichten. ''Dat is 102 kilo gewicht in de strijd'', stelde hij vast.
Er zijn grote investeringen nodig zijn om het Openbaar Vervoer in de toekomst toegankelijk en betaalbaar te houden, maar er is geen spaarpot. Dat geldt trouwens ook voor Amsterdam, Utrecht en Den Haag.
Bezuinigen is geen oplossing. De wijze waarop de Metropoolregio Rotterdam Den Haag – als opdrachtgever van het regionale en stedelijke openbaar vervoer in de 23 regiogemeenten – recent heeft voorgesteld om te beknibbelen teneinde onder meer de RET overeind te houden, vond geen genade bij de gemeenteraad van Rotterdam. Op service en veiligheid mag nooit, nooit, nooit worden ingeboet. Vrijwel allemaal politieke kregen ''een rolberoerte'' bij de gedachte.
Met één bezuiniging was wethouder Bokhove het wel eens: conducteurs zouden eventueel vervangen kunnen worden door vliegende controlebrigades. In Den Haag is daar al een begin meegemaakt. Waarmee Bokhove zich in de gezinnen van de conducteurs vandaag - als het tot hen doordringt - niet populair maakt.